„Ak by sa ukázalo, že na strane predávajúcej nešlo iba o zle zrealizovaný podnikateľský zámer, ale že s tým, že zákazníkom nedodá objednané výrobky, prípadne ich dodá v horšej kvalite, vopred počítala alebo to urobila priamo s týmto úmyslom, mohlo by sa jednať o trestný čin podvodu. V takom prípade hrozí bežne trest odňatia slobody až na dva roky, ale vzhľadom k tomu, že je mimoriadna situácia, možno uložiť trest dokonca od dvoch až do ôsmich rokov, “ uviedol pre Blesk pre ženy advokát Ondřej Preuss, zakladateľ služby DostupnyAdvokat.cz.

45 tisíc objednávok? Miliónové obraty!
Rozhodne nejde o prvý škandál instagramovej hviezdičky. Medzi odborníkmi na influencer marketing je Nela Slováková známa firma, ktorá neoznačuje reklamu. Pochybnosti vzbudzuje aj jej obchodovanie s plavkami. „Jej nekalé obchodné praktiky v podobe neoznačenej reklamy už prešetrujú kompetentné úrady Juhomoravského kraja,“ povedal Petr Vančura, jeden zo správcov profilu Svet influencerov, ktorý mapoval predovšetkým nešváry influencer reklamy.

„Vstávam a chodím spať v strese, aby som pokryla všetky objednávky a nesklamala vás, ktorí ste si u nás objednali. Dnešným dňom objednaných 45 tisíc kusov, „ posťažovala si víťazka reality show Hotel Paradise (2012) Nela.

Obchod so strachom a využitie situácie
V úvode je dôležité spomenúť, že ponúkala nedostatkový tovar, dezinfekčný gél s obsahom 100 mililitrov, za 543 korún (cca 19 eur), ktorý fyzicky nemala a dodnes ho nikomu nedodala. Rúška predávala za 289 korún (cca 12 eur) a vysokú cenu odôvodnila tým, že obsahujú aktívne striebro. Sumy, ktoré od zákazníkov inkasovala, sa teda vyšplhajú do miliónov českých korún.

Situácia s gélmi je ďaleko horšia z toho dôvodu, že Nela od začiatku tvrdila, že gély má a spustila ich predaj. Realita však najskôr ukázala, že sú ešte v Maroku (a rozhodne teda nie skladom). Potom sa ukázalo, že ešte nie sú ani preclené a oficiálne predané (objavilo sa tvrdenie, že na colnici kontrolujú každý zvlášť). Ďalší zvrat nastal neskôr, keď prišlo tvrdenie, že do Brna už nič nelieta, a preto musí núdzovo zabezpečovať dopravu gélov z Prahy, čo ale samozrejme s vypätím všetkých síl zariadila. Poslednou fázou potom bolo, že v Maroku štát všetky dezinfekcie zabavil.

Nemožno nespomenúť, že partner influencerky vo stories na Instagrame tvrdil, že sú bavlnené rúška k ničomu, čo je minimálne od laika s toľkými sledujúcimi veľmi odvážne tvrdenie.

Keď nejde striebro vybrať, je k ničomu
Praktický lekár Cyril Mucha zo Spoločnosti všeobecných lekárov pripomína, že hlavným účelom rúška je neustále si pripomínať, že sa niečo deje, že sa nemáme približovať k ľuďom, a tiež sa viac zamerať na hygienické návyky. „Všeobecne vzaté nikdy nebolo dokázané, že rúška nejako výrazne bránia šíreniu infekcie. Ak je rúško za 289 korún a nejde z neho pred praním vybrať strieborná vložka, je to pomerne zbytočné. Dnes už sú na trhu podstatne lacnejšie ústenky so striebornou vložkou, ktorú možno vytiahnuť, a teda používať opakovane. Ak by som už rúško so striebrom chcel, sústredil by som sa na tieto, “ odporúča doktor a dodáva, že každé rúško je lepšie ako žiadne rúško.

Súhlasí s ním aj dermatologička Lucie Jarešová, ktorá sama pravidelne rieši nákup kvalitných ochranných prostriedkov. „Respirátor FFP3 alebo FFP2 patrí k najspoľahlivejším pomôckam proti vírusu a nemyslím si, že rúško s obsahom striebra bude účinnejšie. Materiál musí byť vyrobený tak, aby vírus neprešiel. Striebro sa používa predovšetkým pre svoj účinok proti baktériám, “ vysvetľuje Jarešová a dodáva, že certifikované medicínske textílie sú napríklad PADYCARE® a SILVERCARE®. „Ide o látky s obsahom vlákien striebra, ktoré chránia kožu atopikov pre svoje antibakteriálne a dezinfekčné účinky,“ pripomína dermatologička a uvádza, že obyčajný smrteľník nespozná, či striebro v látke je.

„Býva v tak malých molekulách, že nie je viditeľné. Veľké množstvo striebra je toxické. Oblečenie, ktoré je pre atopikov, je strieborné, ale nie je to zrejme o množstve striebra. Podľa môjho názoru ho nemožno vyvárať, “ dodala lekárka.

Žiadna ľútosť ani ospravedlnenie
Marketingoví špecialisti tvrdia, že si Nela Slováková nerobí hlavu vôbec s ničím. Uráža svojich odporcov, zákazníkov a nebojí sa ani úradov. Neprejavila zatiaľ žiadnu ľútosť nad nekontrolovanou situáciou a koná veľmi arogantne.

„Z komunikácie na Instagrame sa čitatelia môžu domnievať, že nezištne pomáha potrebným, produkuje rúška s aktívnym striebrom, a ak si niekto na jej produkty alebo obchod sťažuje, je to len chyba na jeho strane. Jej spôsob komunikácie zneužíva emócie vo vyhrotenej situácii: snaží sa sama pôsobiť čo najlepšie a problémy hádzať na ostatných. Neuvádza žiadne informácie, ktoré by potvrdzovali, že to, čo hovorí, je pravda, napríklad či je aktívne striebro v rúškach, “ vysvetlila vedúca Katedry marketingovej komunikácie a public relations Karlovej univerzity Denisa Hejlová.

To potvrdzuje aj Peter Vančura, tvorca profilu Svet influencerov, na ktorom sa neoznačená reklama influencerky objavila niekoľkokrát.

Spustila sa lavína nespokojných zákazníkov
V čase, keď článok vznikol na Instagrame zaujímal profil s viac ako päťdesiat tisíc sledujúcich, ktoré sa nazbierali počas pár dní. Jeho tvorkyňa, ktorá vystupuje zatiaľ anonymne, chce po Nele Slovákovej predovšetkým verejné ospravedlnenie. Po skončení kauzy vraj zverejní svoju identitu. Teraz nechce, aby celý problém zatienila vojna dvoch žien.

„Úplne pôvodný zámer bol poskytnúť ľuďom pravdivé informácie o klamlivej reklame a ponúkaných produktoch na e-shope pani podnikateľky,“ hovorí žena v anonymite. Spustila sa na ňu však taká lavína negatívnych skúseností z minulosti i súčasnosti, že jej prišlo správne ich ukázať verejnosti.
„Teda na profile ľudia nájdu recenzie od zákazníkov z minulosti i súčasnosti, ukážku obchodných praktík e-shopu, spôsob, akým sa konalo so zákazníkmi. Ďalej odkaz na skupinu, kde sa poškodení môžu zísť a riešiť situáciu spoločne. Tiež niekoľko rád, kam sa obrátiť, na čo všetko majú nárok, ako sa môžu brániť. Občas samozrejme aj niečo, čomu sa môžu zasmiať “ opísala tvorkyňa instagramového účtu Hleny Slevákové.

Jej followeri by ju mali prestať sledovať!
„U Nely Slovákovej nie je ani náznak nejakého zmieru alebo ľútosti nad tým, že zákazníci sú s jej produktmi alebo službami nespokojní. Je úplne prekvapujúce, že aj po tejto široko medializovanej kauze, ktorá ukazuje jej nepoctivé konanie a manipulatívnu komunikáciu, uvádza na svojom profile stále 363 tisíc ľudí. Jej follower by ju v prvom rade mali prestať sledovať, „ vyzýva docentka z Karlovej univerzity.

Stručne povedané, čím viac kontroverzie a čím väčší šok, tým viac jej rastie šanca, že sa dostane do väčšieho povedomia. Je to boj o pozornosť, ktorý sa snaží speňažiť. „Nie je jediná, lenže tu už nejde o lascívne fotografie či influencerské prestrelky, ale o množstvo zákazníkov, ktorí si pripadajú podvedení. Je to o to citlivejšie, že sa celá kauza deje v tomto citlivom období a že ide o predaj ochranných pomôcok, “ pripomína najväčší problém celej kauzy marketingový špecialista Petr Vančura a tiež zmieňuje obchod so strachom.
„Slečna Slováková u svojich zákazníkov svojou neschopnosťou plniť sľuby strach priživuje. A neriskuje len stratu niekoľkých sledujúcich, ale nespokojní zákazníci sa samozrejme môžu dovolať svojich práv aj inou cestou než len sťažnosťou na Instagrame. “

Sťažnosti na nedodaný tovar a vysoké ceny
Jiří Fröhlich, tlačový hovorca Českej obchodnej inšpekcie, sa nemôže vyjadrovať k nepreverenými či aktuálne kontrolovaným predajcom. Tým ale nijako nepotvrdzuje ani nevyvracia domnienku o prebiehajúcej kontrole zo strany SOI.

„Môžem sa iba vyjadriť k uzatvoreným veciam. Vnímame samozrejme aktuálne väčší počet podaní sťažností spotrebiteľov, ktoré sa týkajú predovšetkým nedodaného tovaru či extrémne vysokých cien, “ uviedol Fröhlich a pripomína, že povinnosťou predávajúceho je vrátiť všetky finančné prostriedky, vrátane počiatočných nákladov na dodanie tovaru, najneskôr do 14 dní.

„V prípade extrémne vysokých cien podľa nášho názoru toto konanie v zásade nie je protiprávne (príklad – fľaštička dezinfekcia predtým stála 20 korún, dnes stojí rovnaká 100 korún). Odporúčame ale spotrebiteľom riadne zvážiť, či nákup za zvýšenú cenu je naozaj potrebný, a riadne si preveriť predajcu, či je spoľahlivý, „dodal tlačový hovorca ČOI.

Nela nie je sama, kto zarábal na nešťastí
Nela Slováková nie je samozrejme jedinou oportunistkou, ktorá sa na nedostatku rúšok a dezinfekcií snaží zarobiť. “ napríklad návrhárske duo poner predáva svoje dizajnové rúška za skoro 2000 korún (cca 75 eur). V jej prípade ju však doháňa jej samotná povesť, štýl komunikácie a hlavne problémy s logistikou. Vyzerá to, že predávala to, čo nemala skladom, aj to, čo nebola schopná vyrobiť v dostatočnom čase. Na tieto zjavné kapacitné limity však nijako nereagovala a množstvo zákazníkov nechala v úplnej neistote, “ uzavrel Petr Vančura.

FOTOGALÉRIA: