Nebezpečná kolízia, ktorá skončila smrťou dvanástich cestujúcich, ostane navždy čiernou škvrnou v histórií Slovenska. Okrem iných sa dotkla aj mladej ženy, ktorej otec je kamionista, pričom sa takmer každý deň prizerá, ako melie z posledného. ,,Dávno neplatí, že kamionisti sú len vodiči. Sú zároveň nakladači, vykladači, skladníci, administratívni pracovníci… Otec často vyráža do práce o 3 – 4 hodiny skôr, pretože mu nemá kto zaparkovať auto na rampu a naložiť tovar. Pracuje síce v malej firme – ale nie je práve tých väčšina?“ na úvod uviedla v rozhovore pre ženský magazín slovakwoman.sk.
Slovenka je presvedčená, že práca vodičov nákladného auta sa stala omnoho stresujúcejšia a dnes je zrejmé, že aj mimoriadne nebezpečná. Dlhé hodiny za volantom a vydieranie šéfa, že musí prísť do práce aj vo chvíli, keď ma za sebou 20-hodinovú šichtu, sa stali samozrejmosťou.
Nie raz sa stalo, že kamionista dostal mikrospánok, no našťastie dokázal zareagovať včas. „Pracuje v priemere 16 – 19 hodín denne. Platený je minimálnou mzdou za 8. A to som ho už celé mesiace nevidela spať dlhšie než 4 hodiny. Skrátka na to nemá čas. Bojím sa, dokedy to bude schopný vydržať…“ obáva sa o milovaného otca.
Mnohí by mohli argumentovať, že aj vodiči z povolania musia dodržiavať povinné prestávky, aby nedošlo k nešťastiu. Aj v tomto prípade sa však vedia nadriadení vynájsť. ,,Otec má dve vodičské karty – jednu na svoje meno a jednu na kolegove, ktorý ale v skutočnosti nejazdí, len na to má oprávnenie. Tachograf nerozozná, že za volantom sedí po celý čas jeden a ten istý človek. Keď nastane čas prestávky, otec prehodí karty a prístroj si myslí, že šoféri sa vystriedali. Také je to jednoduché,“ vysvetľuje nelegálne praktiky zamestnávateľov.
Prepracovaný muž prekonal dva infarkty, pričom denne pracuje pod veľkým tlakom. Jeho motiváciou je zaobstarať rodinu, aby jej nič nechýbalo. Tá má však o neho vážne obavy a autonehoda pri Nitre bola zrejme poslednou kvapkou. ,,A keď si predstavím tú tragédiu v Nitre… Niečo strašné. Nevysloviteľné. No zároveň viem, že ten vodič kamiónu – najmä ak celú nehodu spôsobil on – je na tom v tejto chvíli omnoho horšie než obete. Oni už odpočívajú v pokoji, kým jeho čakajú nepredstaviteľné výčitky, ktorých sa nezbaví do konca života.
A tiež drvivé pohľady pozostalých… Niečo také si nezaslúži nik. Pritom, a to aj v prípade, že chybu urobil on, nemôže byť jediný, kto za ňu bude niesť zodpovednosť. Inak je len otázkou času, kedy sa podobná nehoda stane znova. Liečiť totiž treba chorobu, nie jej symptómy – a vyšetriť je potrebné celý systém, nie jediného kamionistu, ktorý s vysokou pravdepodobnosťou nespal aj dva či tri dni a teraz sa naňho znesie vlna obrovskej nenávisti. Kým sa tak nestane, nič sa nezmení. A dvanásť úmrtí v Nitre bude úplne zbytočných…“ dodala na záver mladá žena.